onsdag 13 december 2017
Headere16

Hur lång tid ska ett gymbesök ta?

Att rörelse och träning är viktigt vet vi, men de flesta kunder vet inte hur otroligt viktigt det är. Hela vår kropp, vår hjärna och våra gener påverkas av att vi rör på oss.

Nästan alla vet att de behöver vara mer fysiskt aktiva och ändå är det bara ca 15 % av Sveriges befolkning och 30% av gymmens medlemmar som regelbundet avsätter tiden som behövs. Nyckeln är att medlemmen måste direkt framföra ett löfte att man kommer att investera det minimikrav som krävs i tid för att se positiva resultat av sin nya mer aktiva livsstil. Vad är då detta minimikrav? Först måste vi förstå skillnaden på fysisk aktivitet och träning.

Fysisk aktivitet:
”alla former av kroppsrörelse producerade av kroppens muskler som leder till energiförbränning”.
 
Träning:
”planerade, strukturerade och upprepade kroppsrörelser med målet att förbättra eller bibehålla en eller fler komponenter av fysisk och mental hälsa”.
 
Med fysik aktivitet - får vi in allt som ibland nämns som ”vardagsmotion” typ gå i trapport istället för att ta hissen, arbeta i trädgården, dammsuga, gå ut med hunden. Ju mer fysisk aktivitet i vår vardag desto bättre men då vi vet att vi mestadels sitter framför datorn eller pratar i telefon blir det inte mycket energiförbrännande aktivitet producerad. Rekommendationen från Yrkesföreningen för Fysisk Aktivitet och antagen av Svenska Läkarsällskapet är att alla vuxna från 18 år och uppåt, rekommenderas att vara fysiskt aktiva i sammanlagt minst 150 minuter i veckan. Intensiteten bör vara minst måttlig. Vid hög intensitet rekommenderas minst 75 minuter per vecka. Aktivitet av måttlig och hög intensitet kan även kombineras. Aktiviteten bör spridas ut över flera av veckans dagar och utföras i pass om minst 10 minuter.
 
Läkarna Anders Hansen och Carl Johan Sundberg menar att man kan jämföra synen på fysisk aktivitet med hur vi sett på rökning. Det stod klart redan på 1960-talet att det var farligt att röka. Ändå fortsatte folk. Det tog flera decennier innan vi i Europa och USA började fimpa på allvar, och enorma mängder människoliv förkortades i onödan som följd. De är övertygade att det inom tio till tjugo år kommer anses lika dumt att vara fysisk inaktiv som det idag anses att röka.
 
walking in stairsjpg 
 
Sen har vi träning - som kan utföras på egen hand men fungerar mycket bättre om man har en träningsanläggning som ett supportcenter för att hjälpa till att nå önskade resultat. En gymmedlem är inte på plats för att ta del av fysisk aktivitet utan de vill träna mot ett specifikt mål. Det är därför av yppersta vikt att medlemmen först undervisas i och accepterar att de måste investera denna tid för att uppnå önskade mål.
 
Vilken som är den optimala dosen av träning för att se resultat kan definitivt diskuteras. Självklart beror det mest på vilket resultat man vill uppnå. Men eftersom hälsomålen här är mycket mer specifika krävs det oftast - för att träning skall ge ett önskvärt resultat - minimum 45 minuters ganska intensiv träning under tre gånger per vecka. Detta är tuffa krav men med tanke på att alla människor har 336 halvtimmar disponibla på en vecka är denna tidsinvestering på knappt 5 halvtimmar lika med 1,5 % av tillgänglig tid. 
 
Steg två är att vägleda och utbilda våra kunder att på bästa sätt få ut maximalt av sin tid på träningscentrat. Tyvärr finns det alldeles för många överambitiösa tränare i gymmen. Med all sin entusiasm att skapa det optimala programmet blir det lätt att tidsåtgången är 1 timme och 30 minuter vilket är 100 % över det minimala kravet. Den naturliga reaktionen från en medlem som inte kan leva upp till detta är att sluta. Tid är idag en bristvara - ingen vill lägga onödig tid på gymmet. Det handlar om - ”get in, do what´s needed and then get out”.
 
För att bli än mer realistisk och ge kunden en möjlighet att faktiskt uppnå de minimikrav som gäller kan en rekommendation vara att träning varje vecka skall utföras två gånger på gymmet och en gång på hemmaplan. Att kombinera hemträning med gymträning kan för många vara det optimala för att lyckas hålla en regelbunden träningsvana. Som gym kan man exempelvis hjälpa sina medlemmar att sätta ihop en spellista på Youtube med en massa mycket givande träningsprogram. Gymbranschen växer och allt fler invånare blir medlemmar på gym, ALLTSÅ är alla alternativa träningsarenor som exempelvis Youtube bara ett komplement till gymträningen - det är inget hot för gymbranschen. Gymmet har ett ansvar gentemot sina kunder att leva upp till deras förväntningar. Ska detta inkludera att leverera de önskvärda resultaten behöver vi ta till oss träningsmöjligheterna utanför gymmets fyra väggar.
 
 
Björn Johansson

Fler och fler gymägare känner att det är tufft att ensam försöka sig på att driva ett framgångsrikt gym. Det är nästan omöjligt att vara expert på allt som krävs. Det tar tid att kunna lära sig av alla sina misstag och ännu längre tid att ta reda på vad som gjorde ett annat gym så framgångsrikt.

Lösningen är istället att anlita en mentor med lång erfarenhet, nytänkande och färdiga verktyg som du kan implementera direkt. Söker du en mentor? Kontakta Björn Johansson idag - en av Nordens ledande konsulter inom affärsutveckling.

Email Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Våra partners