Beteendeförändring – hur svårt kan det vara?

Gymbranschen är kända för att ta hand om en mängd nyårslöften. Lika känt är att det nya löftet inte hålls speciellt länge, utan snabbt har kunden tappat sin höga ambition. Slutresultatet blir att individen slösar pengar på ett gymkort som inte används.

Att ändra sina egna beteenden är svårt. Att ändra andras beteenden – som vi i gymbranschen vill – är ännu svårare. Alla vet att regelbunden träning ger fantastiska fördelar både för fysisk och psykisk hälsa. Men ändå, enligt en studie publicerad på PubMed, är den genomsnittliga livstiden för en ny träningsrutin endast 5,62 veckor. 
 
Det handlar om att addera en ny vana till sitt dagliga livspussel. Att göra om ett beteende till en vana är ett bra mål - för en vana genomförs naturligt och med väldigt liten energiutgång. Över 45 % av det vi gör sker av vana och det skapar en bra harmoni i livet. Att vara en vanemänniska är alltså något positivt. Begrepp som viljestark, disciplinerad och uthållig är egenskaper som är bra att inneha men de är inte en förutsättning för att en vana ska skapas.
 
Att skaffa nya vanor eller bli av med ovanor är något alla provat på. Erfarenheten från de flesta är att - det både kan vara utmanande och att det tar tid att skapa regelbundenhet i en förändring. Motionsvanor handlar om att skapa rutiner - ett viktigt verktyg är att helt enkelt planera in träningen i sin kalender. När du väl planerat, skapat och börjat genomföra din träningsrutin är det oftast inga problem att fortsätta. De första veckorna är avgörande eftersom de flesta långvariga rutiner skapas inom loppet av en månad. 
 
Motivation till motion
Motivation är ett centralt begrepp inom beteendevetenskap. Vill du bättre förstå varför eller varför inte människor tränar - då måste du ha koll på delarna som innefattas i ”motivation”. Här pratas det om riktning, intensitet och uthållighet.
 
Motivation - riktning
Den första delen av att förstå motivation handlar om riktning. Riktning syftar på att det finns val, vilket gör att beslutsfattning antar en central roll i att förstå motivation. Du kan till exempel välja mellan att träna eller inte - vad vill du prioritera? Du har kanske inte alls något emot fysisk aktivitet men prioriterar andra aktiviteter före. Då har du motivation för träning men högre motivation för annan aktivitet. I detta exemplet är inte din drivkraft bakom det du vill uppnå tillräckligt stort. Du måste hitta din prioritering till varför träning ska ingå i din vardag. Träningen måste ”ge dig något” vilket kan vara en inre eller yttre stimulans. Ofta är det ytliga faktorer som gör att folk börjar träna (vill gå ner i vikt) men inre faktorer som gör att man bibehåller sin vana (man är nöjd med sig själv och känner en inre harmoni).
 
Motivation - intensitet
Motivationens intensitet kopplas till hur mycket ansträngning du väljer att lägga i den valda riktningen. Du kan välja att gå till gymmet men hur hårt du tränar och hur engagerad du är påverkas av ditt motiv till att vara där.
 
Motivation - uthållighet
Uthållighet refererar till hur länge du kan koncentrera dig på en uppgift. En person som bestämmer sig för att gå till jobbet trots att det går snabbare med buss kan ses som en uthållighetsrelaterad motivationsfaktor. Brist på uthållighet kan ses som när personen efter 5 minuter ger upp och tar bussen istället. Även uthållighet är en reflektion av val och beslutsfattande - vilket styrs av hur viktigt något är för individen. Du kan alltså aktivt välja att ha en hög uthållighet för att regelbundet gå till gymmet eftersom det tillfredställer ett visst behov, din inre drivkraft. 
 
Ett destruktivt beteende, som inte hjälper uthålligheten i en ny vana, är att snabbt ge sig själv en mental uppläxning när vi hoppar över ett träningstillfälle. Forskning har visat att personer som ger sig själv mycket kritik har mindre chans att långsiktigt lyckas med sina förändringar. Istället för självkritik är det bättre att ha självmedkänsla. Att vara förstående mot sig själv och inse att världen inte går under om man missar ett träningspass.
 
Begrepp som beteendeförändringar, hitta nya vanor, skapa motivation till motion ÄR extremt viktiga för att gymmens medlemmar ska nå sin framgång. Ändå är det begrepp som branschen pratar väldigt lite om. Varför är det så? Alla kunder är inte lika utan variationen bakom "vad som triggar till träning" är stor. Vill vi förändra branschens höga drop out siffror är en djupare förståelse för varje kunds motivationsfaktorer mycket viktigare - än investeringar i nya program och utrustning.
Rate this item
(0 votes)
Björn Johansson

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Related items

Våra partners

Om oss

Om oss
GymBusiness.se är Sveriges ledande B2B plattform för dig som vill driva ett framgångsrikt gym

gymb logo