Stretching är slöseri med tid

Alla som jobbar inom branschen för träning och hälsa måste bara älska den senaste forskningen.

Vi har tidigare berättat om den nyligen utgivna boken "Hälsa på recept" av Anders Hansen och Carl Johan Sundberg.  Boken bygger på det bästa och senaste medicinska forskningen kommit fram till. Författarna vill visa de otroliga effekter fysisk aktivitet har på vår kropp. Och hur lite fysisk aktivitet som krävs för att ge enorma effekter på hälsa och välmående. Här kan du också läsa om hur du kan kraftigt bromsa ditt åldrande, att det är aldrig för sent att börja, geners påverkan på slutresultatet, bästa sättet att förbränna fett, att intervallträning fungerar bäst och varför.

I tidskriften American Journal of Clinical presenterades en stor europeisk studie som bekräftar tidigare undersökningar om fysisk aktivitet. Träning - om än så lite - kan ha dramatiska positiva effekter på hälsan. Och bristen på motion är fatal - dubbelt så många dör i förtid på grund av stillasittande liv som av fetma. Det är med andra ord farligare att vara normalviktig men att inte röra på sig än att vare fet och fysisk aktiv. Detta har man kommit fram till i en studie på 334 000 personer i 10 olika europeiska länder där deltagarna följdes under i snitt tolv år. Oavsett om du är normalviktig, överviktig eller fet så gäller samma sak - den absolut största riskminimering för förtida död är att du går från att vara fysisk inaktiv till måttligt aktiv. Med andra ord är det inga stora doser av fysisk aktivitet som krävs.

Experter från GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm går nu ut med att effekterna av traditionell stretching är minimal. Fortfarande avslutas merparten av alla träningspass med statiska stretchingövningar. Experterna och de senaste forskningsrönen menar att "detta är slöseri med tid". Den klassiska stretchingen med tjugo, trettio sekunders statisk hållande av en muskel i så uttänjt läge som möjligt gör helt enkelt väldigt liten nytta. Vi vet sedan tidigare att du inte kan stretcha bort träningsvärk och numera vet vi att du inte blir rörligare av kortare statisk stretching och det hjälper inte dig i din återhämtning. Vill du bli rörligare måste du du sitta i utsträckt läge i ca 15 minuter innan du byter position. Detta är suverän fakta för gymbranschen eftersom nu kan vi sluta med all meningslös stretching efter exempelvis ett gruppträningspass. Korta och effektiva pass är det som marknaden vill ha - då blir det perfekt att ta bort den betydelselösa stretchingen.

Rate this item
(0 votes)
Björn Johansson

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Våra partners

Om oss

Om oss
GymBusiness.se är Sveriges ledande B2B plattform för dig som vill driva ett framgångsrikt gym

gymb logo