ACSM trendrapport inför 2019

Trendrapport från ACSM (American College of Sports and Medicine) är nu publicerad. För att få få fram sin fakta mottog ACSM enkätsvar från 2 038 professionella i branschen.

Det är det 13: e året som ACSM publicerar sin undersökning.  Vid varje tillfälle försöker ACSM ta till sig nya begrepp som branschen kan inkludera. En nykomling som ACSM tillförde årets mätning var "dansbaserade träningspass”. Detta med tanke på att ACSM vill poängtera att deras resultat är övergripande trender som inte gäller för hela världen. Varje region har sin utveckling och sin kultur att ta hänsyn till - i vissa länder är "dansbaserade träningspass" väldigt populära. Andra exempel på efterfrågade aktiviteter är cirkelträning, core träning och sportspecifik träning. Dessa finns inte med på ACSM topp 20 lista men kan vara väldigt populära på lokala marknader.
 
Trender som virtuell/online träning, boutique fitness gym, boot camp och kampsport var alla inkluderade i årets undersökning - men ingen av dem rankades i topp 20. Vilket är förvånande.
 
Här kan du läsa om ACSM Topp 10 lista om fitnesstrenden inför 2019:
 
1. Tekniska prylar
Effekt Appar, Pulsklockor, GPS, aktivitetsarmband med mer har rankats på en topplacering sedan 2016. Det finns mängder av gadgets och mer kommer hela tiden. Som utövare kan du ha stor hjälp av teknik men samtidigt är det viktigt att tänka igenom vilka tekniska lösningar som passar bäst på just ditt gym.
 
2. Gruppträning
ACSM definierar gruppträning som ett träningspass med mer än fem deltagare. Gruppträning var med bland de 20 främsta trenderna redan 2017. En hel del innovation, som exempelvis online-gruppträningsklasser gör att denna aktivitetsform hamnar väldigt högt på årets lista.
 
3. HIIT träning
Träning med högintensiva intervaller (high intensity interval training) är fortfarande riktigt trendigt – kallas även för HIT. Maximal (eller nära maximal) ansträngning under kortare tidsperioder ger hög effekt på förhållandevis korta träningspass. Kan passa många, men inte alla. Kräver även en viss grundträning för att minska risken att få undvika skada eller smärta i kroppen. För de flesta funkar en kombination bäst - växla mellan högintensiv och lågintensiv träning. 
 
4. Träning för äldre
55 plussare är en stor målgrupp där en del är vana att motionera regelbundet och gärna vill fortsätta. Och man vet idag att man kan fortsätta motionera högt upp i åldrarna – och må bra av det – men att man faktiskt kan behöva planera motionen lite annorlunda allt efter att man åldras.
 
5. Träna med den egna kroppen som redskap
Här kan du tänka plankan, sit ups och armhävningar. Den här träningsformen utnyttjas många gånger vid funktionell träning men också i utomhusträning. Enkelt, billigt och ger bra resultat.
 
6. Utbildade tränare med giltig certifiering
I samband med att branschen växer ställs allt större krav kring den utbildning som tränarna ute på gymmen har. Hos flera instanser utvecklas nya kriterier kring vad en professionell aktör i branschen ska kunna. Allt för att endast seriösa utbildningsaktörer ska kunna certifiera sina elever. Detta ger en trygghet för alla involverade parter. I Sverige kommer mycket att hända på denna front 2019.
 
7. Yoga
En återkommande trend från år till år den senaste tiden. Här finns en stor mängd olika typer att välja från - Power Yoga, Yogilates, Hot Yoga, Yin Yoga och mycket mer. 
 
8. Personlig träning
Med en personlig tränare får du individuella övningar och program som anpassas just till dig. ACSM definierar PT som "fitness testing and goal setting with a trainer working one-on-one with a client”. Alla som har ett gymkort behöver egentligen en PT. Här finns en extrem möjlighet till att växa - detta baserat på att gymmen idag endast involverar 3 - 4 % av sina medlemmar i olika PT-program.
 
9. Funktionell träning
Funktionell träning är ett begrepp som innefattar det mesta. Träning som förbättra balansen, koordinationen, styrkan för att förenkla vardagslivet.
 
10. Träning som medicin
Den medicinska forskningen visar tydligt att regelbunden träning inte är något annat än en mirakelkur. Behovet är enormt - undersökningar visar att när vi når 2020 kommer 2/3 av alla sjukdomar direkt kunna relateras till livsstilsvanor. Det är hög tid att vi ändrar livsstil istället för att proppa oss fulla med mediciner fullt av biverkningar. 
Rate this item
(0 votes)
Björn Johansson

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Våra partners

Om oss

Om oss
GymBusiness.se är Sveriges ledande B2B plattform för dig som vill driva ett framgångsrikt gym

gymb logo