Håll nere ditt viscerala fett

Att stress påverkar oss negativt är ingen nyhet. Stress är en stor orsak till ökat inre bukfett (visceralt) som kan öka risken för bland annat diabetes, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar.

Visceralt fett orsakas av för mycket socker, snabba kolhydrater, otillräckligt intag av nyttiga fetter och för lite motion. 
 
En snabb ökning av det viscerala fettet kan vara ett tecken på att du är på väg att gå in i väggen. Därför är det bra att en gång per månad göra en InBody-mätning för att hålla koll och inte låta det gå för långt. Även överträning är ett problem eftersom tuff kardiovaskulär träning kan stressa kroppen som då ökar stresshormonet kortisol som i sin tur ökar det viscerala fettet.
 
"Efter fler än 3 000 InBody-mätningar ser jag en tydlig negativ trend som tyvärr ökar hela tiden. På olika sätt stressar vi oss igenom livet och sätter på så sätt vår hälsa på spel”, menar Michael Mece, VD på InBody Sweden.
 
InBody 270 mäter visceralt fett i kvadratdecimeter. Man bör ligga på under 10 vilket alltså betyder en kvadratmeter av inre bukfett. Har man 13 och över är man i riskzonen för många sjukdomar. 
 
 
Skärmavbild 2019 04 16 kl. 15.38.37
Rate this item
(0 votes)
Björn Johansson

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Våra partners

Om oss

Om oss
GymBusiness.se är Sveriges ledande B2B plattform för dig som vill driva ett framgångsrikt gym

gymb logo